Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Listopadowa mgła spowija zabudowania opactwa cystersów w Mogile. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Listopadowa mgła spowija zabudowania opactwa cystersów w Mogile.

Na placu przed kościołem odsłonięto we wrześniu pomnik papieża Jana Pawła II. Jego autor, krakowski rzeźbiarz Marek Kordyaczny, tak opowiadał o swoim dziele Głosowi - Tygodnikowi Nowohuckiemu:

"Jest wiele zrealizowanych rzeźb z uśmiechniętym Papieżem. Ja zaproponowałem twarz inną - skupioną w modlitwie, zadumaną... Postawiłem sobie za cel ukazania twarzy wyrażającej spokój. Jana Pawła II Wielkiego przedstawiłem na rzeźbie w stroju, w jakim pielgrzymował do Sanktuarium, łącznie ze wszystkimi jego detalami. Postać jest w ruchu, krocząca do krzyża, trzymająca się, chwytająca krzyż. Miałem pewien problem do rozstrzygnięcia: czy krzyż ma być identyczny, jak ten z Kaplicy Cudownego Pana Jezusa? Uznałem, że takie podejście nie jest dobre. W efekcie dopasowałem krzyż do wielkości postaci (która ma ponad trzy metry wysokości) oraz do placu na której miała stanąć (krzyż sięga ponad pięć metrów od podstawy pomnika!). Jan Paweł II zawsze był wśród ludzi, którzy mieli do niego bezpośredni dostęp podczas różnych okazji, dlatego umieściłem postać na niskim, trzydziestocentymetrowym podwyższeniu, aby nie stwarzać dystansu do postaci, aby wyrazić w całej bryle pomnika także i tę cechę naszego Papieża. Ludzie wielcy nie dają się łatwo sportretować. Może przeszkadza temu przewaga ducha nad fizycznością? Pomimo wielu moich realizacji portretu Papieża, z różnych okresów jego życia i przestudiowaniu licznych fotografii, wyrzeźbienie dobrego portretu nie jest łatwe. Za każdym razem jest to nowe, fascynujące wyzwanie. rzeźba pełna jest trójwymiarowa. Dodając - tak jak w tym przypadku - ruch, dodajemy czwarty wymiar. Oglądanie rzeźby (w przeciwieństwie do dwuwymiarowanego obrazu, który jest "stop klatką") z wszystkich możliwych stron, trwa w czasie, umożliwia jej kontemplowanie z różnej perspektywy, z różnych stron, dlatego tak ważne jest związanie rzeźby z jej otoczeniem i z miejscem, na którym ma stać".

• Dodano do galerii Rozmiar: 3,6 MBWyświetleń: 4821 (#1273)
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2017