Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
W ruinach zamku Odrzykoń. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
W ruinach zamku Odrzykoń.
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,6 MBWyświetleń: 8525 (#182)
Pomnik Kościuszki na zamku w Odrzykoniu
Prządka Matka — jedna z największych skał Prządek czyli grupy piaskowcowych ostańców na pograniczu wsi Korczyna i Czarnorzeki, kilkanaście kilometrów na pn.-wsch. od Krosna. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Prządka Matka — jedna z największych skał Prządek czyli grupy piaskowcowych ostańców na pograniczu wsi Korczyna i Czarnorzeki, kilkanaście kilometrów na pn.-wsch. od Krosna.

"Z płaskiego grzbietu, pokrytego całkowicie szachownicą pól ornych, wyrastają nagle pionowo szare mury i słupy. Zbliska poszczególne ich partje przybierają formy zgoła niespodziane. Nie trzeba wcale bujnej wyobraźni, by zbliżywszy się do ich podnóża, zobaczyć się raptem wśród kamiennych olbrzymów o ludzkich kształtach. Szereg skałek do złudzenia wprost przypomina starcze, przygarbione postacie. Gdzieniegdzie leżą wielkie okrągławe głazy z prawidłowo wymodelowanemi częściami twarzy — jakgdyby od posągów odtrącone głowy, to znów ściany szczelin i korytarzy skalnych w profilu mają rysy człowieka. Nic też dziwnego, że fantazja ludu osnuła na tle tych skałek poetyczną legendę.
Jedna jej wersja głosi, że troje dziewcząt z Korczyny, miasteczka słynnego ongiś z pięknych wyrobów płóciennych, zakochało się naraz w jednym młodzieńcu. Długo spierały się o swe prawa pierwszeństwa, wreszcie postanowiły, że ta zostanie jego oblubienicą, która najrychlej i najpiękniej uprzędzie nici na odzież ślubną — poczem jednocześnie wzięły się do pracy. Nadszedł dzień świąteczny. Prządki jednak nie chciały jej przerwać i, aby nie gorszyć mieszkańców swej wsi, ukryły się wraz z kądzielami na górze, odległej o 3 km. od Korczyny i tam pod osłoną lasu, dalej prowadziły swój wyścig. Żadna jednak z nich nie osiągnęła celu, z chwilą bowiem, kiedy rozległ się korczyński dzwon kościelny, wzywający wszystkich na nabożeństwo, trzy zawodniczki zostały zamienione w głazy i po dziś dzień sterczą na szczycie góry. jako przestroga dla tych, co nie szanują swiętych dni.
Druga wersja legendy wiąże się ze wsią Odrzykoniem. W dwu siostrach tej wsi zakochali się żołnierze królewscy. Wśród radości i wesela zaczęły się przygotowania do uroczystości ślubnych. Tymczasem jednak wybuchła wojna i żołnierze mieli wkrótce na nią wyruszyć. A panował wówczas zwyczaj, że panna młoda musiała sama uprząść sobie nici na strój ślubny. Dziewczęta więc czemprędzej wzięły się do pracy i za namową matki przędły i w dzień Wielkiego Czwartku. Spotkała je zato zasłużona kara: Matka Boska bowiem zamieniła je wraz z matką w głazy.
Obie te wersje tłumaczą jasno genezę nazwy Prządek. Drugą można częściej usłyszeć; jedna skałka nosi nawet nazwę „Prządki-Matki”." (Lucyna Radomska-Świdzińska: Na Prządkach i Odrzykoniu, Ziemia tom XVII, nr 7, lipiec 1932).
• Dodano do galerii Rozmiar: 5,4 MBWyświetleń: 1560 (#2399)
Prządki — skała BabaPrządki - napisy wykute w skałachPrządki - napisy wykute w skałach
Wnętrze XVIII-wiecznej drewnianej cerkwi pw. Przemienienia Pańskiego w Czerteżu koło Sanoka. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze XVIII-wiecznej drewnianej cerkwi pw. Przemienienia Pańskiego w Czerteżu koło Sanoka.

"Cerkiew została wzniesiona w 1742 r. staraniem Jana Pacławskiego, miejscowego parocha. Gruntownie remontowana w 1836 r. — pierwotne kopuły nad prezbiterium i nawą zamieniono wówczas na dachy dwuspadowe, a wewnątrz pomieszczeń wprowadzono pozorne sklepienia kolebkowe. Dalsze remonty miały miejsce w latach 1921, 1967 i 1998. W 1946 r. cerkiew zamieniono w kościół rzymskokatolicki. Po remoncie w 1967 r. władze planowały mimo sprzeciwu wiernych urządzić w świątyni muzeum. W Boże Narodzenie tego roku parafianie siłą sforsowali zamknięte drzwi, a wiosną 1968 r. obiekt przywrócono do kultu. Gdy w 1995 r. ukończono nowy, murowany kościół (po przeciwnej stronie szosy), cerkiew wróciła w ręce grekokatolików. Jest to wyjątkowo piękna świątynia, nawiązująca do architektury najstarszych drewnianych cerkwi ruskich." (Cerkwie drewniane Karpat, Pruszków 2003)

We wnętrzu wciąż brakuje ikonostasu, wywiezionego jakiś czas temu do muzeum w Sanoku, jednak opiekujący sie cerkwią pan Jan przekonuje, że już w przyszłym roku wróci on na swoje miejsce. Na ścianach nawy odnowione niedawno polichromie, przedstawiające św. Olgę i św. Włodzimierza Wielkiego.

• Dodano do galerii Rozmiar: 3,8 MBWyświetleń: 5913 (#542)
Cerkiew Przemienienia Pańskiego w CzerteżuKrzyże na cerkwi w CzerteżuPo cerkwi w Czerteżu oprowadza pan Jan HałajcioMalowidło na antependium ołtarza w cerkwi w CzerteżuMalowidło na antependium bocznego ołtarza w cerkwi w CzerteżuFragment inskrypcji nad wejściem do cerkwi w CzerteżuOkucie drzwi do cerkwi w CzerteżuTablica na cerkwi w Czerteżu
XVII-wieczna cerkiew pw. Wniebowstąpienia Pańskiego w Uluczu nad Sanem na Pogórzu Przemyskim. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
XVII-wieczna cerkiew pw. Wniebowstąpienia Pańskiego w Uluczu nad Sanem na Pogórzu Przemyskim.

Wikipedia: "Według tradycji powstała w latach 1510-1517 i do niedawna uważana była za najstarszą drewnianą cerkiew w Polsce. Badania dendrologiczne wykazały, że cerkiew powstała w roku 1659 z drewna ściętego o rok wcześniej. Tym samym za najstarsze uznawane są cerkwie w Radrużu i Gorajcu.
Według miejscowej legendy cerkiew miała powstać u stóp wzgórza Dębnik, w miejscu, gdzie dziś stoi murowana kapliczka. Zwieziono tu materiały budowlane, lecz te nazajutrz znikły. Odnaleziono je na szczycie wzgórza i z trudem zwieziono na dół. Sytuacja powtórzyła się po raz drugi i trzeci. Wtedy uznano to za znak z nieba i cerkiew zbudowano tam, gdzie w cudowny sposób trafiły materiały.
Początkowo cerkiew wchodziła w skład monastyru bazyliańskiego. Zespół otoczony był dwoma pierścieniami kamiennych murów obronnych o nieregularnych kształtach, wymuszonych ukształtowaniem wzgórza. W linii muru znajdowały się dwie bramy wejściowe z drewnianymi wieżami. Nad bramami (lub tylko nad główną, wschodnią) znajdowały się dzwonnice. Cerkiew przechodziła wiele remontów, podczas jednego z nich zmieniono dach namiotowy nad nawą na ośmioboczną barokową kopułę, jakie budowane były zazwyczaj tylko w bogatych cerkwiach wielkomiejskich. Ostatni poważny remont odbył się w latach 60. XX w., podczas którego wiele elementów wymieniono na nowe, niekoniecznie wiernie odtwarzając stan pierwotny.
W 1744 r. bazylianie przenieśli się do Dobromila (podobnie, jak mnisi z nieodległej Posady Rybotyckiej) a świątynia służyła do roku 1925 miejscowej ludności. Jedna z wież spłonęła tuż przed II wojną światową. Po 1947 r. z polecenia dyrektora tutejszego PGR-u rozebrano drugą basztę, mury obronne oraz zdarto blachę z dachów cerkwi.
Na cmentarzu grzebalnym w pobliżu cerkwi zachowało się kilka starych, kamiennych nagrobków. Na krawędzi wypłaszczenia odnaleźć można resztki muru obronnego. W 1990 r. przed cerkwią umieszczono tablicę poświęconą księdzu Michałowi Werbyckiemu, autorowi muzyki do pieśni Szcze ne wmerła Ukrajina (Ще не вмерла Українa), hymnu narodowego Ukrainy.
Obecnie obiekt stanowi filię Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku.".
• Dodano do galerii Rozmiar: 5,8 MBWyświetleń: 5879 (#554)
Cerkiew w UluczuCerkiew w UluczuCerkiew w UluczuCerkiew w UluczuCerkiew w UluczuPonadstuletni nagrobek przy cerkwi w UluczuCerkiew w Uluczu
Wnętrze barokowego kościoła w Kalwarii Pacławskiej koło Przemyśla. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze barokowego kościoła w Kalwarii Pacławskiej koło Przemyśla.

W południowym ramieniu transeptu znajduje się XVIII-wieczny ołtarz z uznawanym za cudowny obrazem Matki Bożej Kalwaryjskiej.

"W 2. poł. XVII w. kasztelan lwowski Andrzej Maksymilian Fredro postanowił zgodnie z ówczesną modą zbudować w swoich włościach kalwarię. Do takiego założenia potrzebna była góra z płynącą u jej stóp rzeką. Warunki te spełniało wzgórze nad Wiarem koło należącego do Fredry Pacławia. W 1668 r. kasztelan sprowadził tu ojców franciszkanów, dla których ufundował drewniany kościół i klasztor. W ciągu trzech lat ukończono budowę kaplic kalwaryjskich, rozmieszczonych na stokach klasztornego wzgórza i w dolinie Wiaru. Fundator polecił swemu synowi, bawiącemu wtedy w Rzymie, by wystarał się u papieża Klemensa X o odpusty dla nowego sanktuarium. W 1679 r. przeniesiono do kościoła w Kalwarii cudowny obraz Matki Boskiej zwany Kamienieckim, pochodzący z Kamieńca Podolskiego, zajętego wówczas przez Turków.

Legenda mówi, że Turcy wyrzucili obraz ku pośmiewisku na śmietnik. Pewnemu pobożnemu starcowi ukazała się we śnie Matka Boża i poleciła mu zanieść go do Kalwarii. Gdy po drodze nocował w Samborze, gospodarze umieścili obraz w skrzyni. Na wierzchu miał spać ich syn, ale trzykrotnie staczał się na podłogę. Gdy skrzynię otworzono, okazało się, że obraz jaśnieje niezwykłym światłem.

Kalwaria Pacławska od początku była ważnym ośrodkiem kultu maryjnego i celem masowych pielgrzymek z całej południowo-wschodniej Polski. Wiernych przyciągał zwłaszcza obraz Matki Bożej, z czasem nazwanej Pacławską. W 1882 r. podczas jego koronacji przez biskupa przemyskiego Łukasza Soleckiego zgromadziło się przeszło sto tysięcy wiernych.

Pierwotny kościół i klasztor fundacji Fredry spłonęły doszczętnie w połowie XVIII w. Obecnie istniejący barokowy zespół zbudowano w latach 1770-75 z fundacji Szczepana Dwernickiego z Tarnawy Wielkiej, cześnika przemyskiego. Konsekrował go w 1776 r. Jakub Walery Tumanowicz, biskup kamieniecki. 30 września 1855 r. obiekty zostały poważnie uszkodzone przez kolejny pożar - tym razem odbudowano je ze składek społeczeństwa. Kolejne przebudowy i remonty kościoła miały miejsce w 1862 r. i przed II wojną światową." (Stanisław Kryciński: Pogórze Przemyskie, Pruszków 2007).

• Dodano do galerii Rozmiar: 4,4 MBWyświetleń: 6186 (#488)
Matka Boża Kalwaryjska z Kalwarii PacławskiejKościół w Kalwarii Pacławskiej: figura z głównego ołtarzaKościół w Kalwarii Pacławskiej: figura z głównego ołtarzaKościół w Kalwarii Pacławskiej
Strona
1 2 3 4 5 6 7
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Sobota, 21 stycznia 2017: Widok ze szczytu Babiej Góry na słońce zachodzące ponad morzem chmur
Styczniowy zachód słońca na Babiej Górze
To było zdecydowanie piękniejsze niż ten sylwestrowy smog
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2016