Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Sławny plac Campo de' Fiori w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Sławny plac Campo de' Fiori w Rzymie.

"W Rzymie na Campo di Fiori
Kosze oliwek i cytryn,
Bruk opryskany winem
I odłamkami kwiatów.
Różowe owoce morza
Sypią na stoły przekupnie,
Naręcza ciemnych winogron
Padają na puch brzoskwini.

Tu na tym właśnie placu
Spalono Giordana Bruna,
Kat płomień stosu zażegnął
W kole ciekawej gawiedzi.
A ledwo płomień przygasnął,
Znów pełne były tawerny,
Kosze oliwek i cytryn
Nieśli przekupnie na głowach..."

(Czesław Miłosz: Campo di Fiori).

• Dodano do galerii Rozmiar: 3,4 MBWyświetleń: 3242 (#1815)
Campo de' Fiori w latach 40. XVIII wieku — rycina Giuseppe Vasiego (Wikimedia Commons)
Wnętrze kościoła Trójcy Przenajświętszej Pielgrzymów (Santissima Trinità dei Pellegrini) w rzymskim centro storico. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła Trójcy Przenajświętszej Pielgrzymów (Santissima Trinità dei Pellegrini) w rzymskim centro storico.

"Znajduje się on w miejscu nie tyle trudno dostępnym, ile łatwym do pominięcia, choć jest w samym sercu starego Rzymu. Na przedłużeniu Ponte Sisto, przy ulicy dei Pettinari, nieopodal via Giulia, pomiędzy Tybrem a Corso Vittorio Emanuele. W dzielnicy tak autentycznej, że nie musi się narzucać niczyjemu wzrokowi żadnym spiętrzeniem. Dlatego pewnie wędrowiec niczego się tam nie spodziewa, ot, jakichś XVI- czy XVII-wiecznych kościołów pod wezwaniem Salvatore czy San Paolo in Regola, z freskami pomniejszych artystów rzędu Ricciego, malarza niemającego chyba do dziś swojej monografii, która pokazywałaby, jak zagospodarowywał wydzielane mu najtrudniejsze działki w obramowaniach kaplic, gdzie musiał wściubić możliwie najwięcej postaci.

[...] od samego progu widać, że program Santa Trinita mieści się w obrazie głównym – w Trójcy Przenajświętszej Guido Reniego. Reni, jak już wspominałem, nie zważając, że nikogo to raczej nie obchodzi, nie jest moim ulubionym malarzem. Lecz tutaj bardziej niż gdziekolwiek indziej zdaję sobie sprawę, że winę za moje dotychczasowe niezadowolenie ponosi zła perspektywa. Reniego nie powinno oglądać się z bliska, a tak najczęściej na niego patrzyłem, wyprowadzonego na rozmaite wystawy z kościołów. Bo jego siłą jest znak, który rysują elementy kompozycji, kiedy obserwuje się ją z oddalenia. Najlepiej patrzeć na jego krzyż w San Lorenzo in Lucina, i właśnie w kościele Trójcy, w który ten krzyż jest wpisany." (Jarosław Mikołajewski: Rzymska komedia, Warszawa 2011).

• Dodano do galerii Rozmiar: 4,2 MBWyświetleń: 2486 (#2074)
Wnętrze XVIII-wiecznego kościoła Santa Maria dell'Orazione e Morte (Najświętszej Marii Panny Modlitwy i Śmierci) przy Via Giulia w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze XVIII-wiecznego kościoła Santa Maria dell'Orazione e Morte (Najświętszej Marii Panny Modlitwy i Śmierci) przy Via Giulia w Rzymie.
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,7 MBWyświetleń: 3064 (#1866)
Górna część fasady rzymskiego kościoła Santa Maria dell'Orazione e Morte
Krypta pod kościołem Santa Maria dell'Orazione e Morte przy Via Giulia w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Krypta pod kościołem Santa Maria dell'Orazione e Morte przy Via Giulia w Rzymie.

"Kościół założyło bractwo, które odznaczało się autentycznie ofiarną pasją zbierania niepochowanych i zapewniania pochówków. W XVI wieku, kiedy bractwo powstało i kupiło teren przy dopiero co wytyczonej przez Bramantego via Giulia, była to częsta sytuacja. Jeśli ktoś nie miał oddanej rodziny, czekał, aż przy jego zwłokach zatrzyma się dobry człowiek, przeprowadzi wśród przechodniów zrzutkę i opłaci tragarzy ciał, którzy byli również ich grabarzami. Członkowie konfraterni chcieli nadać zbieraniu ciał rangę pogrzebu. Czekali na znak, że oto upadł ktoś w polu, i interweniowali, gdzie należy. Trzeba było iść za miasto, to szli za miasto. Trzeba było w deszcz, to szli w deszcz. I chowali, grzebali. Cmentarz, do którego wchodzi się od korytarza prowadzącego do zakrystii, ma swoją niewątpliwą godność, i w jego martwocie możemy łatwo się przejrzeć, bo przecież każdy z nas może upaść w polu, każdy może się znaleźć bez bliskich, którzy wezmą za ręce i nogi, położą na desce i zabiorą na cmentarz.

Inny charakter ma kaplica pod podłogą, gdzie potrzeba zagospodarowania czaszek podrzuciła pomysły, by je piętrzyć w krzyż, a potrzeba dopowiedzenia, by sztukować częścią szkieletów prawdziwych szkielety rzeźbione. Lecz największe wrażenie robi biblioteka czaszek, chłodno poustawianych jedna przy drugiej, jak stare książki w Bibliotece Anielskiej na Piazza Sant-Agostino." (Jarosław Mikołajewski: Rzymska komedia, Warszawa 2011).

• Dodano do galerii Rozmiar: 2,6 MBWyświetleń: 2731 (#1980)
Krypta kościoła Santa Maria dell'Orazione e Morte w RzymieKrypta kościoła Santa Maria dell'Orazione e Morte w RzymieKrypta kościoła Santa Maria dell'Orazione e Morte w RzymieKrypta kościoła Santa Maria dell'Orazione e Morte w RzymieKrypta kościoła Santa Maria dell'Orazione e Morte w Rzymie
Wnętrze kościoła Santa Maria in Campitelli w dzielnicy Sant'Angelo w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła Santa Maria in Campitelli w dzielnicy Sant'Angelo w Rzymie.

Barokową świątynię wzniesiono z inicjatywy papieża Aleksandra VII pod koniec XVII wieku dla pomieszczenia ikony Matki Boskiej ze zburzonego kościoła Santa Galla Antiqua, uważanej przez wielu za cudowną, odkąd procesja z obrazem (znanym jako Madonna in Portico) powstrzymała zarazę. 25-centymetrowej wysokości ikonę, datowaną na XI wiek, można oglądać do dziś pośrodku zdobnego ołtarza.
• Dodano do galerii Rozmiar: 4,3 MBWyświetleń: 1485 (#2475)
Ikona Najświętszej Marii Panny w kościele Santa Maria in Campitelli w Rzymie
Strona
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Niedziela, 21 sierpnia 2016: Utworzony w 2009 roku symboliczny cmentarz ofiar Tatr Zachodnich na słowackiej Zwierówce
Zwierówka: symboliczny cmentarz
Da się tym niebieskim hashem pod opisem i tagami :-) Tak czy siak, znalazłem zdjęcie, o które chodziło. Widoki rzeczywiście lepsze... (zbooy)
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2017