Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Grób angielskiego poety Johna Keatsa (1795-1821) na cmentarzu protestanckim (Cimitero acattolico) w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Grób angielskiego poety Johna Keatsa (1795-1821) na cmentarzu protestanckim (Cimitero acattolico) w Rzymie.

"Nie panuje tu ani smutek, ani melancholia, ani dramatyczne napięcie, raczej spokój, cisza, wytchnienie. Nawet przechadzające się po wspaniale utrzymanych trawnikach, wśród powojów i bluszczy koty, których w Rzymie pełno, tracą tu drapieżność i jakąś absolutną samoistność, obojętność wobec spraw świata, stąpają delikatnie, aby nie zbudzić tych, co śpią.

Cisza i zieleń. Pusto. Czasem tylko na ławce przy mogile Keatsa siedział ktoś pogrążony w książce. Pomnik-legenda, który w wyobraźni romantyków urósł do symbolu, nadal przyciąga ciekawych. Zgodnie z ostatnią wolą głęboko zranionego przez krytykę pisarza, umieszczono na kamieniu zamiast nazwiska wyznanie-oskarżenie: „Ten grób zawiera to, co było śmiertelne w młodym angielskim poecie, który na łożu śmierci zapragnął sercem rozgoryczonym przez złośliwość wrogów, aby te słowa wyryto na jego nagrobku: «Tu leży ten, którego imię pisane było na wodzie»”. Co za wiara w siłę opinii publicznej — i jeszcze głębsza, choć skrywana, wiara w moc literatury, w opinię przyszłych pokoleń, dla których przecież ten napis był przeznaczony! Jedno jest pewne: znalazł Keats uprzywilejowane miejsce spoczynku." (Wojciech Karpiński: Pamięć Włoch, Warszawa 2008).

• Dodano do galerii Rozmiar: 4,8 MBWyświetleń: 2167 (#2245)
Cmentarz protestancki w RzymieCmentarz protestancki w RzymieCmentarz protestancki w RzymieCmentarz protestancki w Rzymie
Przy sławnych Ustach Prawdy (La Bocca della Verità) w przedsionku bazyliki Santa Maria in Cosmedin w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Przy sławnych Ustach Prawdy (La Bocca della Verità) w przedsionku bazyliki Santa Maria in Cosmedin w Rzymie.

Usta Prawdy – okrągły, marmurowy medalion, o średnicy ok. 175 cm, przedstawiający oblicze brodatego bóstwa. Istnieje wiele teorii na temat jego pochodzenia i funkcji. Jego wiek szacowany jest na ponad 2000 lat. Uważa się, m.in. że medalion mógł być przykrywą zbiornika na wodę, częścią fontanny lub też służyć jako pokrywa wejścia do starożytnego wodociągu. Wedle średniowiecznej legendy, rzeźba pełniła funkcję wykrywacza kłamstw – podejrzany wkładał dłoń w usta, które miały zamykać się, odgryzając kończynę, gdy osoba mówiła nieprawdę. [...] Usta prawdy pojawiły się w filmie "Rzymskie wakacje" z udziałem Audrey Hepburn i Gregory Pecka. W jednej ze scen aktor wkłada dłoń w usta, udając następnie, że została mu odgryziona. Przed maską wciąż gromadzą się długie kolejki turystów z całego świata, chcących zrobić sobie pamiątkową fotografię, oczywiście z dłonią w ustach. (Tekst z Wikipedii).
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,6 MBWyświetleń: 5839 (#607)
La Bocca della VeritàLa Bocca della VeritàAudrey Hepburn i Gregory Peck przy Ustach Prawdy — kadr z filmu "Rzymskie wakacje" (fot. Wikimedia Commons)
Wnętrze bazyliki Santa Maria in Cosmedin w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze bazyliki Santa Maria in Cosmedin w Rzymie.

Wikipedia: "Kościół zbudowany w VI wieku na resztkach starożytnych ruin, był przez długi czas ośrodkiem religijnego życia licznej kolonii greckiej osiadłej w Rzymie. Druga część nazwy kościoła zapożyczona została od greckiego klasztoru Kosmidion w Konstantynopolu lub greckiego przymiotnika 'piękny'. Proste i surowe wnętrze posiada w środku nawy głównej tzw. Schola Cantorum, miejsce gdzie zbierano się na naukę śpiewu kościelnego, ozdobionego różnokolorową mozaiką typu Kosmatów (cosmatesco), podobnie jak baldachim i posadzka. Kościół został pod koniec XIX wieku odnowiony i z tego czasu pochodzą freski w apsydach. W podziemiach do których można zejść schodami, znajdują się kolumny i bloki granitu ze starej świątyni Cerery. W pierwszej kaplicy po lewej stronie zobaczyć można interesującą chrzcielnicę, przerobioną z antycznego sarkofagu. W jednym z bocznych ołtarzy kościoła przechowywana jest jako relikwia czaszka św. Walentego".
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,5 MBWyświetleń: 1341 (#2566)
Wnętrze kościoła św. Mikołaja Uwięzionego (San Nicola in Carcere) przy Via del Teatro di Marcello w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła św. Mikołaja Uwięzionego (San Nicola in Carcere) przy Via del Teatro di Marcello w Rzymie.

"Na północnym brzegu rzeki, schodząc wzdłuż Via del Teatro di Marcello, po prawej stronie zobaczysz kościół San Nicola in Carcere, zbudowany w VIII w. n.e. na miejscu trzech świątyń z czasów Republiki rzymskiej. Został on później poświęcony św. Mikołajowi, patronowi żeglarzy, ponieważ tutaj znajdował się wtedy brzeg rzeki, a na miejscu odbywał się popularny targ rybny. Kościół jest dosyć ładny, ale najciekawsze są użyte do jego budowy fragmenty starożytnych budowli. Nawa została wzniesiona ze wspaniałej mieszanki starożytnych jońskich i korynckich kolumn. Nieformalne wizyty w znajdujących się poniżej wykopaliskach pozwalają zobaczyć, jak środkowa świątynia Junony oraz kolumny z bocznych świątyń podtrzymują cały gmach kościoła." (Martin Dunford: Rzym. Podróże z pasją, Warszawa 2009).
• Dodano do galerii Rozmiar: 4,1 MBWyświetleń: 6392 (#467)
Kościół San Nicola in Carcere, Rzym
Słynna płótnami Caravaggia kaplica Contarellich w kościele św. Ludwika w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Słynna płótnami Caravaggia kaplica Contarellich w kościele św. Ludwika w Rzymie.

Dumą kościoła są trzy obrazy Caravaggia z lat 1599-1600, znajdujace się w bocznej kaplicy ufundowanej przez kardynała Mattea Contreilego i dedykowanej jego patronowi świętemu Mateuszowi: Powołanie świętego Mateusza, Inspiracja świętego Mateusza oraz Męczeństwo św. Mateusza.

"Stając przed kaplicą Contarellich, wychodzimy z przestrzeni kościelnej; wspólnota, do której teraz się przyłączamy, to najwyżej egzotyczne bractwo wielbicieli sztuki. W żadnym miejscu w Rzymie, nawet w Kaplicy Sykstyńskiej, nie widzi się u widzów takiej łapczywości w patrzeniu. Nienasycenie jest tu terminem dosłownym. Nie, jak w Sykstynie, z powodu fizycznej wielkości i złożoności dzieła, którego nie można ogarnąć spojrzeniem i jesteśmy skazani na bezładne obracanie głową. Obrazy, przed którymi tu stoimy, są duże, ale nie za bardzo, tak że mogą być omiecione jednym ruchem gałki ocznej i pozwalaja na jednoczącą kontemplację. Są wyraziste w konstrukcji i stworzone do długiej lektury. Nie pozwalają odejść, zanim nie nasycą naszej zachłanności; zanim się przed nami nie rozłoży wachlarz kolejnych faz doświadczenia. Oglądanie tych obrazów łączy się z natychmiastową zgodą i zarazem z długim odczytywaniem. Długim to nie znaczy trudnym - kieruje nim entuzjazm, ale wymaga on całkowitej mobilizacji patrzącego." (Ewa Bieńkowska: Spacery po Rzymie, Warszawa 2010).

• Dodano do galerii Rozmiar: 3,4 MBWyświetleń: 5416 (#760)
Caravaggio w kościele San Luigi dei FrancesiCaravaggio w kościele San Luigi dei FrancesiCaravaggio w kościele San Luigi dei Francesi
Strona
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Losowa panorama
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Niedziela, 21 sierpnia 2016: Utworzony w 2009 roku symboliczny cmentarz ofiar Tatr Zachodnich na słowackiej Zwierówce
Zwierówka: symboliczny cmentarz
Da się tym niebieskim hashem pod opisem i tagami :-) Tak czy siak, znalazłem zdjęcie, o które chodziło. Widoki rzeczywiście lepsze... (zbooy)
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2017