Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Samolot Jak-12 (SP-ASZ) na wystawie w głównym hangarze Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podczas Nocy Muzeów 2011. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Samolot Jak-12 (SP-ASZ) na wystawie w głównym hangarze Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podczas Nocy Muzeów 2011.

"Pierwowzorem seryjnego płatowca Jak-12 był czteromiejscowy, zastrzałowy górnopłat o konstrukcji mieszanej, z silnikiem M-11. Po zmianie silnika na M-11FR i pewnych przeróbkach technicznych został on w 1947 roku, już jako Jak-12, skierowany do produkcji seryjnej. Zastosowane na skrzydle skrzela i klapy umożliwiły krótki start i lądowanie, poprawiając zarazem bezpieczeństwo lotu z małą prędkością. Seryjne egzemplarze ze względu na te zalety używano jako samoloty sanitarne, rolnicze, pasażerskie, szkolne oraz do transportu skoczków spadochronowych. W wojsku znalazły zastosowanie jako maszyny łącznikowe.

W latach 1948-1950 wyprodukowano w ZSRR łącznie 788 płatowców Jak-12, z czego kilka trafiło także do Polski. Były u nas eksploatowane od 1951 do 1973 roku. Jeden z egzemplarzy należących do wojska został zaprezentowany w roku 1959 na Wystawie Lotniczej we Wrocławiu. Kolejne warianty Jaka-12 wyposażono w silnik AI-14 o znacznie większej mocy. Wersje Jak-12M i Jak-12A oraz pokrewne im PZL-101 "Gawron" produkowane były przez WSK-Okęcie od 1955 roku. Zbudowano blisko 1500 sztuk.

Prezentowany egzemplarz o numerze fabrycznym 5013, noszący rejestrację SP-ASZ, został wyprodukowany w 1951 roku. W latach 1951-1952 służył w lotnictwie wojskowym, a w lotnictwie cywilnym do 1973 roku. W tym samym roku, po wykreśleniu z rejestru statków powietrznych, został przekazany przez WSK Mielec do zbiorów Muzeum. Był on najdłużej latającym w Polsce samolotem tego typu." (Opis ze strony MLP).

• Dodano do galerii Rozmiar: 2,3 MBWyświetleń: 3049 (#1898)
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie-Czyżynach podczas Nocy Muzeów 2006: kolekcja silników lotniczych, jedyna w kraju i jedna z najciekawszych na świecie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie-Czyżynach podczas Nocy Muzeów 2006: kolekcja silników lotniczych, jedyna w kraju i jedna z najciekawszych na świecie.
• Dodano do galerii Rozmiar: 2,0 MBWyświetleń: 5068 (#930)
Wystawa silników lotniczych w Muzeum Lotnictwa Polskiego w KrakowieWystawa silników lotniczych w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Niemiecki samolot DFW C.V z 1917 roku na nowej wystawie "Skrzydła Wielkiej Wojny" w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie-Czyżynach. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Niemiecki samolot DFW C.V z 1917 roku na nowej wystawie "Skrzydła Wielkiej Wojny" w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie-Czyżynach.

Z tabliczki przy eksponacie: "Samoloty DFW C.V produkowane były w latach 1916-1918 w wytwórni macierzystej, jak również na licencji w zakładach Aviatik, LVG oraz Halberstadt. Łączna produkcja w okresie 1916-1918 nie jest znana, choć szacunkowe dane mówią o około 3250 egzemplarzach. Prezentowany egzemplarz, jedyny zachowany na świecie, nosi numer fabryczny 17077/17. Został on wyprodukowany w 1917 roku w zakładach Aviatik. Zniszczony kadłub bez skrzydeł odrestaurowano w Krakowie w laatch 1998-1999. Odtworzono m.in. dawną warstwową konstruckję kadłuba i oryginalny wygląd z 1916 roku, po ostatnim remoncie wojennym w warsztatach Bork i Mark."

Z informacji prasowej o wystawie: "Muzeum Lotnictwa Polskiego 27 lipca 2014 otworzy nową wystawę poświęconą lotnictwu I wojny światowej, prezentując kolekcję unikatowych samolotów w gruntownie przebudowanych wnętrzach małego hangaru. Wystawa realizowana w ramach projektu „Skrzydła Wielkiej Wojny – Małopolska 1914–2014” będzie jedną z największych i najciekawszych ekspozycji otwieranych w Polsce i Europie Środkowej z okazji upamiętnienia 100 rocznicy wybuchu I wojny światowej. Wystawa stanie się nowym elementem stałej ekspozycji Muzeum Lotnictwa Polskiego. [...] Nowa ekspozycja MLP została zaprojektowana zgodnie z najnowszymi trendami w muzealnictwie. Ścieżka zwiedzania poprowadzi zwiedzających poprzez przestrzenie tematyczne zbudowane wokół bezcennych samolotów. Liczne eksponaty ukażą kontekst historyczny lat Wielkiej Wojny. Informacje dotyczące eksponatów zostaną zaprezentowane zarówno w sposób tradycyjny jak i wykorzystując elementy rzeczywistości rozszerzonej".

• Dodano do galerii Rozmiar: 2,4 MBWyświetleń: 1656 (#2430)
DFW C.VSkrzydła Wielkiej Wojny
Pod skrzydłem samolotu Ił-28U na ekspozycji plenerowej Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Pod skrzydłem samolotu Ił-28U na ekspozycji plenerowej Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Odrzutowy samolot bombowy Iljuszyn Ił-28 to konstrukcja z końca lat 40., stanowiąca w kolejnej dekadzie podstawowy bombowiec radzieckich sił powietrznych. Jego wersja szkolna (Ił-28U) nie była uzbrojona, a zamiast dziobowej kabiny nawigatora-bombardiera miała dodatkowy kokpit dla instruktora. Polska zakupiła 16 takich samolotów, nadając im oznaczenie SIł-28. Prezentowany egzemplarz o numerze seryjnym 69216 służył w 7 Pułku Lotnictwa Szturmowego Marynarki Wojennej w Siemirowicach.
• Dodano do galerii Rozmiar: 4,6 MBWyświetleń: 1425 (#2540)
Ił-28 w krakowskim Muzeum Lotnictwa PolskiegoDetal samolotu Ił-28 w krakowskim Muzeum Lotnictwa PolskiegoDetal samolotu Ił-28 w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego
Teren Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podczas IV Małopolskiego Pikniku Lotniczego. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Teren Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podczas IV Małopolskiego Pikniku Lotniczego.

Najbliżej stojący samolot to pasażerski Tupolew Tu-134A (SP-LHB), koło niego pomalowany na złoto myśliwiec MiG-21MF (numer boczny 9107).
• Dodano do galerii Rozmiar: 1,7 MBWyświetleń: 4914 (#1000)
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Niedziela, 1 października 2017: Wyczekany wschód słońca na szczycie Rohacza Płaczliwego (Plačlivô, 2125 m) w słowackich Tatrach Zachodnich
Wschód słońca na Rohaczu Płaczliwym
Ano piknie. A i mnie się udało (wreszcie, po raz pierwszy) wyskoczyć w Nie na parę dni jesienią :-) Poezja, zupełnie inny świat. Nieporównywalne z latem (tzn. niekoniecznie wspanialsze, ale diametralnie różne) barwy, niskie słońce rzucające głębokie cienie, które cudownie ukazują rzeźbę terenu, ujawniając wszystkie żleby, depresje, żeberka (latem tego nie ma), ale [...] (grzanek)
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2017