Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Wnętrze kościoła Sant'Ivo alla Sapienza w Rzymie, barokowego majstersztyku Francesco Borrominiego. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła Sant'Ivo alla Sapienza w Rzymie, barokowego majstersztyku Francesco Borrominiego.

"Gdy wchodzimy, rozpościera się nad nami ogromny kwiat, owoc ze świata dla natchnionych matematyków, wypukło-wklęsły, obwiedziony falistym gzymsem; spada na nas intensywne światło z sześciu okien. Jak to się dzieje, że twarde kształty produkują coś tak żywego? Odchodząc od klasycznych, rodem z Akademii Platońskiej, kół i trójkątów, wprowadzając formy mieszane, zaokrąglenia, fragmenty łuku, wielokąty, a przede wszystkim swoją idee fixe: następstwo wypukłego i wklęsłego, Borromini poddał prawom matematyki żywe kształty. Stąd chłód przeciwstawiający się gorącości i witalizmowi Berniniego. Zaproszenie do przeżycia cerebralnego, do ćwiczenia w oderwaniu się od wrażeń, którymi zarzuca nas świat. Bernini wydaje nas na nieskończoność widoków, na nieustanny strumień twórczości, który się odnawia, na przeskakiwanie punktów widzenia. Borromini zachęca do trzymania się świata wewnętrznego, bo tylko tam napotykamy prawidła, które pozwolą uduchowić, czyli oswoić rzeczywistość. I co ciekawe, do dziś architekci uważają go za poprzednika w nowoczesnym myśleniu o ich sztuce." (Ewa Bieńkowska: Spacery po Rzymie, Warszawa 2010).
• Dodano do galerii Rozmiar: 2,6 MBWyświetleń: 3088 (#1835)
Sant'Ivo alla Sapienza, RzymSant'Ivo alla Sapienza, RzymSant'Ivo alla Sapienza, RzymSant'Ivo alla Sapienza, RzymSant'Ivo alla Sapienza, RzymSant'Ivo alla Sapienza, RzymSant'Ivo alla Sapienza, RzymWidok na Rzym z Janikulum: z prawej Panteon, z lewej przypominająca ponoć żądło pszczoły kopuła Sant'Ivo alla Sapienza
Wnętrze barokowego kościoła Sant'Eustachio w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze barokowego kościoła Sant'Eustachio w Rzymie.

"Kościół ten zbudowany jest w tem miejscu, gdzie św. Eustachy miał swój dom. Waleczny ten rycerz, wraz ze swą żoną Teopistą i dwoma synami Agapitem i Teopistem, byli zamknięci w miedzianym wole rozpalonym do czerwoności. Ciała ich znajdują sie w głównym ołtarzu." (Wincenty Smoczyński: Rzym: jego kościoły i pomniki, Kraków 1902).
• Dodano do galerii Rozmiar: 4,0 MBWyświetleń: 2043 (#2244)
Krzyż w porożu jelenia na szczycie kościoła Sant'Eustachio w RzymieSzopka przy kościele św. Eustachego w Rzymie
Wnętrze bazyliki Santa Maria in Trastevere na Zatybrzu, jednego z najwspanialszych i najstarszych kościołów Rzymu. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze bazyliki Santa Maria in Trastevere na Zatybrzu, jednego z najwspanialszych i najstarszych kościołów Rzymu.

"Wnętrze jest trójnawowe, na pierwszy rzut uderzają potężne kolumny przetransportowane w starożytności z Egiptu i zwieńczone kapitelami jońskimi i korynckimi. Posadzka jest „kosmata”, chociaż dziwi jej mechaniczna regularność. Potem się wyjaśni: została ułożona w XIX wieku z materiału rozebranej posadzki oryginalnej, której solidność była naruszona. Bazylikowy sufit ze złoconymi kasetonami zaplanował Domenichino i udało się nadać mu charakter rzeźbiarski, gdzie światło dopełnia pracy cyzelunku. W zależności od tego, czy zastajemy kościół oświetlony, czy nie, z innymi uczuciami podchodzimy do głównego ołtarza. Albo zbliżamy się do ciemnej absydy, gdzie zaledwie tu i tam, dzięki wysokim oknom, pełga wielobarwny płomyk; albo idziemy rodzajem drogi triumfalnej ku zjawisku z powietrza i złota, z połysków godnych groty Ali Baby, gdzie drogie kamienie przesypywały się przez ręce. W czaszy znajomy układ: na tronie Chrystus z Marią; czuły gest: tym razem ramię Syna spoczywa na plecach i barku Matki, już ukoronowanej." (Ewa Bieńkowska: Spacery po Rzymie, Warszawa 2010).
• Dodano do galerii Rozmiar: 4,4 MBWyświetleń: 3844 (#1544)
Fragment mozaiki w absydzie bazyliki Santa Maria in TrastevereFragment mozaiki w absydzie bazyliki Santa Maria in Trastevere
Wnętrze kościoła San Giovanni della Malva na rzymskim Zatybrzu. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła San Giovanni della Malva na rzymskim Zatybrzu.

Kościół ma nietypowe, bo potrójne wezwanie: dwóch św. Janów i NMP, Santa Maria Immacolata e Santi Giovanni Battista ed Evangelista. Wystawiono go w 1851 roku na pustej działce po zburzonym w 1818 roku oratorium. Od 2004 roku San Giovanni jest pierwszym we Włoszech kościołem mniejszości albańskiej.
• Dodano do galerii Rozmiar: 4,0 MBWyświetleń: 2370 (#2097)
Wnętrze kościoła św. Chryzogona (San Crisogono) na rzymskim Zatybrzu. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła św. Chryzogona (San Crisogono) na rzymskim Zatybrzu.

Pierwszy kościół stanął na tym miejscu już w V stuleciu. Struktura obecnego pochodzi z wieku XII, został on jednak gruntownie przebudowany w pierwszej połowie XVII wieku dla kardynała Scypiona Borghese - stąd liczne inskrypcje i motywy herbowe.

"San Crisogono jest bramą do Zatybrza. Raczej niezauważaną furtką, bo jest wymijany przez ludzi spieszących się ruchliwą viale di Trastevere. Turysta czy mieszkaniec miasta przechodzący przez most Garibaldiego w stronę Zatybrza musi przemaszerować przed nim, co staje się mimowolnym hołdem — ogromne kolumny portyku wyrastające poniżej poziomu ulicy nie przyciągają wszystkich oczu. Nie ma szczęścia San Crisogono, wielokrotnie zalewały go przybory Tybru, kościół podziemny do dziś nie został umocniony i rozpada się powoli." (Ewa Bieńkowska: Spacery po Rzymie, Warszawa 2010).

• Dodano do galerii Rozmiar: 4,6 MBWyświetleń: 2250 (#2158)
Kościół San Crisogono: XVII-wieczne mozaiki z motywem smoka, nawiązującym do tarczy herbowej rodziny BorgheseKościół San Crisogono: XVII-wieczne mozaiki z motywem smoka, nawiązującym do tarczy herbowej rodziny BorgheseKościół San Crisogono: XVII-wieczne mozaiki z motywem smoka, nawiązującym do tarczy herbowej rodziny BorgheseKościół San Crisogono: XVII-wieczne mozaiki z motywem smoka, nawiązującym do tarczy herbowej rodziny BorgheseKościół San Crisogono: XVII-wieczne mozaiki z motywem smoka, nawiązującym do tarczy herbowej rodziny Borghese
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Losowa panorama
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Sobota, 21 stycznia 2017: Widok ze szczytu Babiej Góry na słońce zachodzące ponad morzem chmur
Styczniowy zachód słońca na Babiej Górze
To było zdecydowanie piękniejsze niż ten sylwestrowy smog
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2016