Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Wnętrze kościoła Matki Boskiej Zwycięskiej — Santa Maria della Vittoria przy Via XX Settembre w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła Matki Boskiej Zwycięskiej — Santa Maria della Vittoria przy Via XX Settembre w Rzymie.

Świątynia słynie ze stojącej w bocznej kaplicy najgłośniejszej rzeźby Berniniego, "Ekstazy św. Teresy". Dotarli tu też bohaterowie książki Dana Browna Anioły i demony: "Langdon i Vittoria ruszyli biegiem do głównego wejścia kościoła i stwierdzili, że drewniane drzwi są zamknięte. Vittoria trzykrotnie wystrzeliła do starodawnej zasuwy, która rozpadła się na kawałki.
Kościół nie miał kruchty, toteż po otwarciu drzwi zobaczyli od razu całe wnętrze świątyni. Widok przed ich oczami był tak nieoczekiwany i niezwykły, że Langdon zamknął na chwilę oczy i otworzył je ponownie, żeby jego umysł mógł go sobie przyswoić.
Kościół miał bogaty barokowy wystrój... złocone ściany i ołtarze. Na samym środku pod główną kopułą ustawiono wysoki stos z ław kościelnych i podpalono, zamieniając go w ogromny stos pogrzebowy. Płomienie strzelały wysoko w kierunku kopuły. Jednak dopiero kiedy Langdon podążył za nimi wzrokiem w górę, dotarła do niego w pełni groza sytuacji.
Wysoko w górze z lewej i prawej strony zwisały liny przeznaczone do zawieszania kadzielnicy i poruszania nią nad głowami wiernych. Teraz jednak nie przytrzymywały one kadzielnicy. Wykorzystano je do czegoś innego...
Z lin, umocowane za nadgarstki, zwisało ciało nagiego mężczyzny. Liny naciągnięto do tego stopnia, że niewiele brakowało, by go rozerwały. Ramiona były wyciągnięte na boki, tak że wyglądał, jakby go przybito do niewidzialnego krzyża unoszącego się w domu Bożym." (tłum. Bożena Jóźwiak).
• Dodano do galerii Rozmiar: 4,9 MBWyświetleń: 5682 (#657)
"Ekstaza św. Teresy" BerniniegoW kościele Santa Maria della Vittoria w Rzymie
Wnętrze kościoła św. Zuzanny (Santa Susanna) na Kwirynale, narodowej świątyni Amerykanów w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła św. Zuzanny (Santa Susanna) na Kwirynale, narodowej świątyni Amerykanów w Rzymie.

Renesansowy kościół w swej obecnej postaci pochodzi z końca XVI wieku. Barwne freski na ścianach i sklepieniach przedstawiają sceny z życia św. Zuzanny, ściętej na tym miejscu w III wieku n.e. za odmowę poślubienia syna cesarza Dioklecjana.
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,5 MBWyświetleń: 3737 (#1645)
Wnętrze Bazyliki Matki Bożej Większej (Santa Maria Maggiore) na rzymskim Eskwilinie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze Bazyliki Matki Bożej Większej (Santa Maria Maggiore) na rzymskim Eskwilinie.

"Bazylika S. Maria Maggiore jest jednym z pięciu kościołów patrjarchalnych Rzymu i największym z pośród 80 kościołów marjackich wiecznego miasta. Zbudowana w IV w. przez pap. Liberjusza, któremu we śnie ukazała się N. P. Marja i rozkazała postawić kościół pod swem wezwaniem w miejscu, gdzie nazajutrz (t. j. 5 sierpnia) znajdzie się śnieg. Tak tedy powstała Basilica Liberiana, która wielokrotnie rozszerzana i przebudowywana zalicza się do najwspanialszych kościołów w Rzymie. Fasadę tworzy przedsionek z loggją, w której są piękne mozaiki z r. 1300; pięć portali odpowiada pięciu drzwiom wchodowym kościoła, z których ostatnie na lewo to Porta Santa, drzwi otwierane tylko w roku jubileuszowym. Wnętrze kościoła (dług. 85 m, szer. 18 m) jest trzynawowe z kaplicami po obu stronach naw bocznych. W nawie środkowej zwraca uwagę piękna posadzka mozaikowa z XII w. i strop z końca XV w., do którego złocenia użyto pierwszego złota, jakie z Ameryki do Europy przywieziono; nawę główną od bocznych oddziela 40 kolumn starożytnych, ponad któremi ciągną się rzędem po obu stronach mozaiki z V w. przedstawiające sceny z Pisma św. W ołtarzu głównym, stojącym wolno pod baldachimem, starożytna wanna porfirowa ze zwłokami św. Mateusza Apostoła i innemi relikwjami; przed ołtarzem konfesja (zejście po schodach), w której przechowywana jest najcenniejsza relikwja, mianowicie 5 desek ze żłóbka betlejemskiego. Na łuku triumfalnym za ołtarzem wielkim, mozaiki z V w. ze scenami z życia Matki Boskiej; w absydzie mozaiki z XIII w., przedstawiające koronację N. P. M. i świętych." (Rzym: przewodnik po wiecznem mieście, Lwów-Warszawa-Kraków 1925)

"Zaletą bazyliki Santa Maria Maggiore, którą dzieli z bazyliką San Pietro, jest to, że się jej nie zamyka przez cały dzień. Zamiast wyczekiwań zapełnionych przymusową włóczęgą można się w niej schronić w oczekiwaniu na otwarcie innych kościołów." (Ewa Bieńkowska: Spacery po Rzymie, Warszawa 2010).

• Dodano do galerii Rozmiar: 3,8 MBWyświetleń: 2915 (#1933)
Bazylika Santa Maria Maggiore, RzymBazylika Santa Maria Maggiore, Rzym: mozaiki w nawieBazylika Santa Maria Maggiore, Rzym
Wnętrze dominikańskiego kościoła św. Sabiny (Santa Sabina) na Awentynie w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze dominikańskiego kościoła św. Sabiny (Santa Sabina) na Awentynie w Rzymie.

"Święta Sabina nauczona zasad wiary chrześcijańskiej od swej niewolnicy Serapii, wyszła bogato za mąż, a gdy nie chciała wyrzec się wiary, była straszliwie męczoną, a w końcu ucięto jej głowę w jej domu rodzicielskim. Na jej grobie postawiono kapliczkę, którą w roku 425 ksiądz Piotr, słowianin, iliryjczyk, przerobił na kościół; jak o tem świadczy napis mozaikowy wypisany złotemi literami na niebieskiem tle, i umieszczony przy wejściu do kościoła. [...] Od czasu św. Grzegorza wielkiego, który tu po wiele razy miewał kazania, przez długie czasy papieże zwykli byli w dzień popielcowy tutaj przybywać, aby im posypywano głowy popiołem. [...]

Dwadzieścia cztery kolumn marmurowych rzeźbionych z nagłowicami korynckiemi, dzieli kościół na trzy nawy. Wchodząc do nawy głównej widzimy kamień, na którym św. Dominik zwykł był klęczeć w czasie swoich modlitw. Obok jest drugi kamień, którego używano do torturowania męczenników. Pewnego razu czart rzucił tym kamieniem za świętym Dominikiem." (Wincenty Smoczyński: Rzym: jego kościoły i pomniki, Kraków 1902).

• Dodano do galerii Rozmiar: 3,4 MBWyświetleń: 8626 (#186)
Wnętrze kościoła św. Aleksego (Sant'Alessio) na Awentynie w Rzymie. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła św. Aleksego (Sant'Alessio) na Awentynie w Rzymie.

"Święta Agla, młoda i bogata pani rzymska, na początku IV wieku wybudowała w ziemi kościołek na cześć św. Bonifacego męczennika, zabitego 307 roku w Tarsie, i w tym kościele złożyła jego zwłoki, sprowadzone z Cylicyi. Sama następnie rozdała ubogim swój ogromny majątek; uwolniła niewolników i po trzynastu latach bardzo pokutniczego żywota gdy umarła, została pogrzebaną obok ciała św. Bonifacego. W wieku V Innocenty I, papież, nad tym kościołkiem, obok którego stał pałac senatora Eufemianusa, wybudował z tego pałacu kościół, na cześc jego syna św. Aleksego. [...] Sam kościół dzieli się na trzy nawy. Po prawej ręce jest studzienka, z której św. Aleksy czerpał kiedyś dla siebie wodę; po lewej zaś są schody drewniane, składające się z dziesięciu stopni, pod któremi tenże święty 17 lat przeżył jako biedny pielgrzym, niepoznany przez własnego ojca." (Wincenty Smoczyński: Rzym: jego kościoły i pomniki, Kraków 1902).
• Dodano do galerii Rozmiar: 4,1 MBWyświetleń: 8279 (#213)
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Losowa panorama
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Niedziela, 21 sierpnia 2016: Utworzony w 2009 roku symboliczny cmentarz ofiar Tatr Zachodnich na słowackiej Zwierówce
Zwierówka: symboliczny cmentarz
Da się tym niebieskim hashem pod opisem i tagami :-) Tak czy siak, znalazłem zdjęcie, o które chodziło. Widoki rzeczywiście lepsze... (zbooy)
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2017