Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Wnętrze kościoła św. Wojciecha w Kościelcu (gmina Proszowice). 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze kościoła św. Wojciecha w Kościelcu (gmina Proszowice).

"Kościół został zbudowany w latach około 1231-1242, ufundował go pochodzący z Kościelca biskup krakowski Wisław z Kościelca herbu Zabawa. Kościół jest późnoromańską budowlą, a zarazem zjawiskiem niezwykłym jak na wiejską budowlę sakralną. Miano takie zyskuje zarówno ze względu na swą okazałość, układ, a także wyjątkowo bogate opracowanie kamienne. [...]

Wystrój wnętrza kościoła pochodzi głównie z epoki baroku z XVII i XVIII wieku, wyposażenie wcześniejsze uległo zniszczeniu pod koniec XVI wieku, podczas dewastacji kościoła przez arian i nic nie wiadomo na jego temat. Ołtarz główny barokowy z II poł. XVII wieku, fundacji księdza Władysław Opackiego. W nim obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem tzw. Kościeleckiej (XVII wiek), zasuwany, nieznanego autora, wzorowany na rzymskim obrazie Matki Boskiej Śnieżnej. Obraz ten słynął z cudownych właściwości, posiadał wiele wotów, które zginęły podczas grabieży kościoła dokonanej przez Szwedów, a później Austriaków. Obraz cieszy się szczególną czcią wiernych w parafii i poza nią. Tabernakulum w kształcie świątyńki i krzyż ołtarzowy pochodzą z czasu powstania ołtarza głównego. W wnęce mensy głównego ołtarzu znajduje się trumienka (1693 rok) z relikwiami św. Pauliny, w kształcie barokowego sarkofagu na kulistych nóżkach, narożniki zdobione płaskorzeźbionymi wolutami. Ołtarze boczne w nawach bocznych późnobarokowe z I poł. XVIII wieku. W południowej nawie ołtarz z obrazem św. Wojciecha namalowany przez polskiego malarza Wojciecha Gersona w 1872 roku w Warszawie. Drugi ołtarz boczny w północnej nawie jest z obrazem św. Barbary z 1672 roku, fundacji księdza Władysława Opackiego opatrzony jego herbem. We wnękach mens ołtarzy bocznych mieszczą się też barokowe trumienki. W jednej z trumienek z 1693 roku znajdują się relikwie św. Pauli Rzymianki. Ambona z II poł. XVII wieku z płaskorzeźbionymi postaciami świętych, baldachim zwieńczony rzeźbą św. Michała Archanioła zabijającego diabła. Rzeźby na belce tęczowej z XVII wieku, przedstawiają: na środku krucyfiks z postacią Jezusa Chrystusa, po bokach figury Matki Boskiej i św. Jana. Wczesnobarokowa chrzcielnica zapewne z lat 1628-1634 fundacji księdza Macieja Molędy, stanowi najstarszy element wyposażenia zachowany w kościele. Na uwagę zasługuje prospekt organowy z II poł. XVII wieku, mechanizm późniejszy z I poł. XX wieku. Na organach widnieje herb fundatora księdza Władysława Opackiego. Zachowane epitafia kamienne z końca XVIII, XIX i XX wieku. W poł. XIX wieku kościół wzbogacił się o nową posadzkę, ustawiona jest jako szachownica, przekątnie do osi podłużnej kościoła. Kolorystyka jasnego wapienia i ciemnego "Dębnika" nawiązują do barokowego wystroju. Kościół był pokryty malowidłami z poł. XIX wieku o motywach roślinno-geometrycznych, które usunięto w 1968 roku.

Kościelecka świątynia bogata jest w relikwie świętych. W ołtarzach znajdują się sprowadzone w 1693 roku trumienki z relikwiami posiadające dokumenty spisane na pergaminie i opatrzone papieskimi pieczęciami. W głównym ołtarzu są relikwie św. Pauliny, natomiast na szczycie tabernakulum znajduje się głowa świętej w ozdobnym relikwiarzu z roku 1693. Ponadto w ołtarzu głównym są jeszcze relikwie w postaci dwóch rąk i dwóch statuetek św. Barbary i św. Jana Kantego, jednakże niesprawdzone." (Tekst z Wikipedii).

• Dodano do galerii Rozmiar: 2,6 MBWyświetleń: 2880 (#2127)
Kościół św. Wojciecha w Kościelcu ProszowickimKościół św. Wojciecha w Kościelcu ProszowickimKościół św. Wojciecha w Kościelcu ProszowickimKościół św. Wojciecha w Kościelcu Proszowickim: św. Michał ze zwieńczenia ambonyKościół św. Wojciecha w Kościelcu ProszowickimKościół św. Wojciecha w Kościelcu ProszowickimKościół św. Wojciecha w Kościelcu Proszowickim: ksiądz proboszcz prezentuje zabytkowy ornatKościół św. Wojciecha w Kościelcu Proszowickim: ksiądz proboszcz prezentuje portret księdza Władysława OpackiegoKościół św. Wojciecha w Kościelcu Proszowickim: obraz Matki Boskiej Śnieżnej w ołtarzu głównymKościół św. Wojciecha w Kościelcu Proszowickim: trumienka z relikwiami św. Pauliny
Na emporze kościoła św. Wojciecha w Kościelcu Proszowickim. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Na emporze kościoła św. Wojciecha w Kościelcu Proszowickim.

"Świątynia w Kościelcu Proszowickim lub Pińczowskim, bo obie nazwy się przyjęły, jest wyjątkowym przykładem połączenia architektury romańskiej z barokową. Dlaczego tak się stało, ilustrują dobrze burzliwe dzieje kościoła. Budowla została wzniesiona w 2. ćwierci XIII wieku z fundacji biskupa krakowskiego Wisława z Kościelca herbu Zabawa. W czasach reformacji kościół został zajęty przez arian, a wkrótce przez żołnierzy szwedzkich, którzy zdewastowali świątynię. Podczas odbudowy w 1634 roku kościół uległ poważnym przekształceniom, dokonano jego barokizacji. Jednak wciąż jeszcze, szczególnie we wnętrzu świątyni, zdumiewa ogrom zachowanych detali romańskich, m.in. komplet dwunastu głowic bliźniaczych kolumn podtrzymujących arkady. Głowice te pokryte są bogato ornamentami roślinnymi. Pięknie dekorowany jest również romański portal wejściowy." (Tekst ze strony XV Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego).
• Dodano do galerii Rozmiar: 2,4 MBWyświetleń: 2810 (#2155)
Kapitel romańskiej kolumny na emporze w kościele w KościelcuKapitel romańskiej kolumny na emporze w kościele w KościelcuStyl romański kontra barok — triforia kościeleckiego kościoła
Prezbiterium romańskiego kościoła pw. św. Jana Chrzciciela i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie (powiat złotoryjski). 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Prezbiterium romańskiego kościoła pw. św. Jana Chrzciciela i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie (powiat złotoryjski).

Jednonawowy kościół zbudowano w II ćwierci XIII wieku z łamanego kamienia i piaskowca. Prezbiterium zamyka półkolista apsyda; czworoboczną wieżę dobudowano w 1506 roku. Nawa i prezbiterium są przykryte stropem drewnianym wspartym na dwóch słupach. W apsydzie trzy romańskie okna z kolumienkami. Od strony zachodniej i południowej dwa portale o cechach gotyckich.

Świątynia od 1552 roku służyła ewangelikom, którym odebrano ją w 1654; od 1713 roku kościół cmentarny. Po wypędzeniu miejscowych Niemców po 1945 kościół zaczął niszczeć, ale uniknął całkowitej dewastacji (w przeciwieństwie do przykościelnego cmentarza, który został zlikwidowany w latach 60. XX wieku). Pierwsze prace konserwacyjne przeprowadzono w 1959 roku, następne w latach 60. i od 1977 do dnia dzisiejszego. Kościół nie pełni już funkcji sakralnych, ale muzealne i wystawiennicze.

Największą atrakcją zabytku są odkryte w 1977 roku pod warstwami tynku XIII-wieczne malowidła naścienne o tematyce zwierzęcej i roślinnej. Przedstawiają dosyć nietypowe zwierzęta takie jak bocian, żyrafa czy ryby. Malowidła te są ściśle związane z symboliką życia. Ścianę północną kościoła zdobią XIV-wieczne malowidła ukazujące życie Katarzyny Aleksandryjskiej wg "Złotej Legendy". Jest to najszersze ze znanych przedstawień obrazowych życia tej średniowiecznej świętej w Europie środkowej. Również na tej samej ścianie widnieje rysunek przedstawiający ukrzyżowanie.

Wewnątrz świątyni uwagę przykuwają także XVI-wieczne, renesansowe płyty nagrobne z rzeźbionymi postaciami, XII-wieczna chrzcielnica, drewniane, polichromowane empory czy prezbiterium romańskie. (Tekst na podstawie Wikipedii).

• Dodano do galerii Rozmiar: 3,9 MBWyświetleń: 3095 (#2051)
Kościół św. Jana i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie: tablica informacyjnaKościół św. Jana i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w ŚwierzawieKościół św. Jana i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie: fragment malowideł na ścianieKościół św. Jana i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie: renesansowa płyta nagrobnaKościół św. Jana i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie: renesansowa płyta nagrobnaKościół św. Jana i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie: renesansowa płyta nagrobnaKościół św. Jana i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie: renesansowa płyta nagrobnaKościół św. Jana i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie: fragment płyty nagrobnej
Wnętrze romańskiej bazyliki San Frediano w Lukce. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wnętrze romańskiej bazyliki San Frediano w Lukce.

Irlandczyk Fridianus (Frediano), który był biskupem Lukki w pierwszej połowie VI wieku, zbudował w tym miejscu świątynię pod wezwaniem św. Wincentego, męczennika z Saragossy. Po jego śmierci pochowano go w kościele, czyniąc jednocześnie dodatkowym patronem. Obecna postać typowo romańskiej bazyliki pochodzi z lat 1112-1147; w stuleciach od XIV od XVI dodano po bokach wiele zdobnych kaplic szlacheckich. Wnętrze kościoła, udekorowane bogato rzeźbionym białym marmurem, składa się z nawy głównej i dwóch bocznych, których łuki wspierają się na kolumnach z romańskimi kapitelami, pochodzącymi z rozebranego pobliskiego rzymskiego amfiteatru.
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,1 MBWyświetleń: 2947 (#2095)
Lukka, kościół San Frediano: pokryta freskami kolumnaLukka, kościół San FredianoLukka, kościół San Frediano: XII-wieczna chrzcielnicaLukka, kościół San Frediano: detal z XII-wiecznej chrzcielnicyLukka, kościół San Frediano: detal z XII-wiecznej chrzcielnicy
W prezbiterium romańskiego kościoła San Miniato al Monte we Florencji. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
W prezbiterium romańskiego kościoła San Miniato al Monte we Florencji.

Bazylika San Miniato al Monte wznosi się na szczycie jednego z najwyższych wzgórz w mieście. Uważana jest za jedną z najznakomitszych romańskich budowli w całej Toskanii i jeden z najpiękniejszych kościołów we Włoszech.

Święty Miniasz (San Miniato) był armeńskim księciem, który służył w armii rzymskiej za panowania cesarza Decjusza. Zostawszy następnie pustelnikiem, został skazany na śmierć za wyznawanę wiarę. Gdy jednak rzucono go na pożarcie dzikim zwierzętom w amfiteatrze, pantera nie chciała go tknąć, więc ostatecznie ścięto go w obecności samego cesarza. Wedle legendy święty podniósł wówczas swą głowę, przekroczył rzekę Arno i pomaszerował na Mons Fiorentinus, do swojej pustelni. W miejscu jego pochówku wzniesiono później świątynię. Budowę obecnego kościoła rozpoczęto w początkach XI wieku i ukończono prawdopodobnie w 1207 roku, na co wskazuje data z inskrypcji na podłodze.

W podniesionym prezbiterium można podziwiać barwną mozaikę absydy z 1297 roku, przedstawiającą Chrystusa z Madonną i świętym Miniaszem.

• Dodano do galerii Rozmiar: 4,3 MBWyświetleń: 3967 (#1759)
"Chrystus zasiadający na tronie z Maryją i św. Miniuszem" - mozaika z 1297 roku w absydzie kościoła San Miniato al Monte we FlorencjiKościół San Miniato al Monte we Florencji: detal zdobienia przegrody prezbiteriumKościół San Miniato al Monte we FlorencjiKościół San Miniato al Monte we Florencji: XIV-wieczny obraz z tabernakulum
Strona
1 2 3
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Losowa panorama
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Czwartek, 2 listopada 2017: Na murach pałacu Pena w portugalskiej Sintrze
Palácio da Pena
Czy to już jest koniec? :( (widz)
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2017