Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Niedzica - XIV-wieczny kościół parafialny pw. św. Bartłomieja, czyli nieznana rokokowa perła Polskiego Spisza. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Niedzica - XIV-wieczny kościół parafialny pw. św. Bartłomieja, czyli nieznana rokokowa perła Polskiego Spisza.

"Kościół wygląda jak wspaniały salon pełen rzeźb, światła, ruchu i ozdób. Głównym akcentem jest monumentalna konstrukcja ołtarza głównego, zajmująca całą ścianę i sięgająca po sklepienie. Mocne kręcone kolumny boczne podtrzymują wydatny gzyms, cechujący się bogatym, plastycznym ukształtowaniem. Jest on przerwany środkową, dwupiętrową częścią ołtarza, bogatą w drobne złocone ornamenty. Zamiast wewnętrznych kolumn - potężne, biało odziane postacie aniołów podtrzymują na głowach całą konstrukcję. [...] Ołtarz roi się od rzeźb. Są to anioły w locie, rozkoszne, uskrzydlone główki lub też bogata, drgająca życiem ornamentacja. Całość robi wrażenie plastyczne, nie liczące się z ciężarem postaci, z siłą przyciągania, z poczuciem równowagi lub też zmysłem konstrukcji. Jak gdyby człowiek znajdował najwyższą radość w przezwyciężaniu materii, w olśniewaniu widza swoją potęgą twórczą, a raczej potęgą Tego, którego sztuka ludzka miała chwalić. Było to więc egzaltowane, burzliwe oraz pompatyczne w bogactwie zwycięstwo idei, triumf i fanfary kontrreformacji. Ustawione kulisowo w nawie ołtarze boczne, o bogatej plastycznej dekoracji kolumn i gzymsowań, zdobione są nieco drobniejszą ornamentyką, przylegającą, przylepioną niemal do ich ścian. Tutaj cała uwaga skupia się na świetnych artystycznie, złoconych rzeźbach nadnaturalnej wielkości, przedstawiających świętych Joachima i Józefa oraz święte Rozalię i Apolonię w rozkołysanym ruchu, w ożywionych szatach, których fałdy są kształtowane szerokimi, pełnymi rozmachu cięciami dłuta." (Hanna Pieńkowska, Tadeusz Staich: Drogami skalnej ziemi, Kraków 1956).
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,8 MBWyświetleń: 6996 (#478)
Dębno Podhalańskie - wnętrze kościoła św. Michała Archanioła. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Dębno Podhalańskie - wnętrze kościoła św. Michała Archanioła.

"Kościół w Dębnie jest jednym z najbardziej znanych i najcenniejszych kościołów drewnianych w Małopolsce. Legenda powiada, że wznieśli go zbójcy po tym, jak na drzewie ukazał im się Archanioł Michał. Główny zrąb kościoła (nawa, prezbiterium) powstał w 2. poł. XV w., w 1601 r. została dobudowana wieża.

Świątynia wzniesiona jest z drewna iglastego. Składa się z nawy, prezbiterium z przylegającą doń zakrystią oraz wieży. Nawę i prezbiterium nakrywa wspólny dach. [...] W świątyni zachowały się 3 gotyckie portale, dwa o łuku ostrym, a jeden o wykroju trójlistnym.

Wnętrze świątyni jest prawdziwym muzeum polichromii pokrywającej stropy, ściany prezbiterium i częściowo nawy, parapet chóru muzycznego, ambonę, ławy w prezbiterium, belkę tęczy. Wykonana została ona na przełomie XV/XVI w. za pomocą szablonów zwanych patronami. Do głównych jej elementów należą motywy roślinne, geometryczne, figuralne. Pojawiają się także sceny polowań oraz piękny orzeł jagielloński.

Do najcenniejszych elementów wyposażenia należą: rzeźba Chrystusa Ukrzyżowanego na belce tęczy z końca XIV w. oraz gotycki ołtarz główny. W jego polu środkowym znajduje się obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem, po jej bokach św. Michał Archanioł oraz św. Katarzyna. Na awersach skrzydeł widnieją postaci św. św. Jana Chrzciciela, Jana Ewangelisty, Mikołaja oraz Stanisława Biskupa. Na rewersach przedstawiono sceny Męki Pańskiej.

Ołtarze boczne są barokowe, znajdują się w nich posągi Matki Boskiej oraz świętych dziewic: Katarzyny, Barbary, Cecylii i Doroty pochodzące z 1. ćw. XV w.

W 2003 r. kościółek w Dębnie został wpisany na Listę Dziedzictwa Naturalnego i Kulturowego UNESCO." (Opis z ulotki promocyjnej Szlaku Architektury Drewnianej, Kraków 2008).

• Dodano do galerii Rozmiar: 3,4 MBWyświetleń: 15032 (#44)
Harklowa (powiat nowotarski) - drewniany kościół pw. Narodzenia Najświętszej Panny Marii. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Harklowa (powiat nowotarski) - drewniany kościół pw. Narodzenia Najświętszej Panny Marii.

"Kościół parafialny Narodzenia NMP w Harklowej, tak jak kościoły w Dębnie Podhalańskim i Łopusznej, został zbudowany na miejscu wcześniejszej świątyni i przejął jej cechy. W XIX w. dokonano znacznych przekształceń, które niekorzystnie odbiły się na jego architekturze. Budowla, wzniesiona prawdopodobnie około roku 1500, w konstrukcji zrębowej, zachowała podobną do świątyń z sąsiednich wsi bryłę gotyckiego kościoła. Istotnym akcentem jest okazała izbicowa wieża o dobrych proporcjach, zwieńczona ostrosłupowym hełmem. Biegnące wokół kościoła otwarte soboty wzbogacają bryłę, dając wrażenie mocnego osadzenia świątyni w terenie. Od strony północnej do korpusu dobudowana została duża kaplica, nakryta niską, spłaszczoną kopułą i zwieńczona latarnią. Nie najlepiej z całością budowli harmonizują się neogotyckie szczegóły: sztywne, ostrołukowe, większe od pierwotnych okna oraz wieżyczka sygnaturkowa." (Szlak Architektury Drewnianej, Kraków 2005).

Od roku 2005 kościół jest niestety niedostępny do zwiedzania z powodu prowadzonych wewnątrz prac renowacyjnych.

• Dodano do galerii Rozmiar: 3,8 MBWyświetleń: 5793 (#821)
Drewniany kościół Narodzenia NMP w HarklowejKościół w Harklowej jest niedostępny od 2005 roku :-(
Nawa kościółka pw. św. Marcina w Grywałdzie u podnóża Gorców. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Nawa kościółka pw. św. Marcina w Grywałdzie u podnóża Gorców.

Niewielka drewniana świątynia datowana jest na drugą połowę XV wieku; w 1618 roku przeszła przebudowę, podczas której zmieniono konstrukcję dachu i stropy. Z tego czasu pochodzi też odnowiona niedawno cenna polichromia, pokrywająca ściany nawy i prezbiterium. Całe wyposażenie, w tym trzy ołtarze i krucyfiks z tęczy, znajdują się obecnie w renowacji.
• Dodano do galerii Rozmiar: 4,0 MBWyświetleń: 5104 (#1153)
Fragment polichromii z kościoła św. Marcina w GrywałdzieFragment polichromii z kościoła św. Marcina w GrywałdzieFragment polichromii z kościoła św. Marcina w GrywałdzieFragment polichromii z kościoła św. Marcina w GrywałdzieFragment polichromii z kościoła św. Marcina w GrywałdzieFragment polichromii z kościoła św. Marcina w GrywałdzieFragment polichromii z kościoła św. Marcina w GrywałdzieFragment polichromii z kościoła św. Marcina w GrywałdzieFragment polichromii z kościoła św. Marcina w Grywałdzie
XIV-wieczny kościół pw. Wszystkich Świętych w Krościenku nad Dunajcem. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
XIV-wieczny kościół pw. Wszystkich Świętych w Krościenku nad Dunajcem.

W 1832 roku wjeżdżał tu od Starego Sącza poeta Seweryn Goszczyński: "Mała dolinka, jak żeby tylko góry tyle tylko się rozstąpiły, aby zrobić miejsce téj osadzie, rozwija się przed nią. Olbrzymie Pieniny ze skał poprzerastałych lasami, nagle się podniosły, a ściśnionie domy Krościenka i kościołek jego o czarnym dachu, przyparte do podnóża Pienin, wydawały się, jak dzieło malarskiego pęzla, na zieloném tle lasów." (Dziennik podróży do Tatrów, Petersburg 1853).
• Dodano do galerii Rozmiar: 4,1 MBWyświetleń: 5386 (#997)
Centrum Krościenka widziane ze szlaku na Trzy Korony; w środku stary kościół Wszystkich Świętych, za nim łuki mostu na Dunajcu
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Czwartek, 2 listopada 2017: Na murach pałacu Pena w portugalskiej Sintrze
Palácio da Pena
Czy to już jest koniec? :( (widz)
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2017